De succesvolle Britse zangeres Adele wilde haar album 21 wel slijten aan Spotify, maar de streaming muziekdienst weigerde.

Adele wilde haar album, dat zes Grammy Awards won, alleen beschikbaar stellen aan betalende gebruikers van Spotify. Dat meldden meerdere bronnen aan zakenblad Fast Company.

Maar Spotify wil qua muziekaanbod geen onderscheid maken tussen betalende en gratis gebruikers. Spotify hanteert namelijk een freemiummodel: het wil luisteraars lokken met een gratis dienst en vervolgens de portemonnee laten trekken voor extra functionaliteiten.

De gratis versie van het programma is alleen op de desktop te gebruiken en kent bovendien gesproken advertenties die de muziek onderbreken. Voor 10 euro per maand werkt Spotify ook op mobiele apparaten en is de dienst reclamevrij.

Aparte muziekcollecties

Als Spotify op het aanbod van Adele was ingegaan had het Zweedse bedrijf aparte muziekcollecties moeten gaan aanbieden voor gratis en betalende gebruikers. Dat wilde het niet. De gratis versie moet juist zo aantrekkelijk mogelijk zijn om potentiële abonnees aan te trekken.

Die strategie lijkt goed te werken. Het aantal gebruikers neemt met 8.000 per dag toe. Ongeveer 20 procent trekt de portemonnee, dat komt neer op 3 miljoen abonnees. Ook de integratie met sociale-netwerksite Facebook is succesvol.

Succes van Adele

Het album van Adele belandde uiteindelijk op Rhapsody, een streaming muziekdienst met alleen betalende gebruikers. Rhapsody is niet in Nederland beschikbaar.

De keuze van Adele is begrijpelijk: ze wil geld verdienen met haar muziek en het niet gratis weggeven. En met meer dan 20 miljoen verkochte exemplaren van het album 21 wereldwijd is ze zo succesvol dat ze Spotify links kan laten liggen.

Coldplay

Adele is niet de enige artiest die ervoor kiest om niet op Spotify aanwezig te zijn. Het laatste album van de Britse band Coldplay, Mylo Xyloto, was pas maanden na de oorsponkelijke release te vinden op Spotify. De band wilde de inkomsten uit traditionele verkopen niet benadelen door het album tegelijkertijd gratis aan te bieden.

Inmiddels staat het album wel op Spotify. De verkooppiek ligt namelijk in de eerste maanden. Nu wil Coldplay profiteren van inkomsten op lange termijn via streaming.

Ingewikkeld landschap

De keuzes van Adele en Coldplay laten zien dat de wereld van de streaming muziek ingewikkeld in elkaar zit. De artiesten, labels en streaming diensten hebben elk verschillende belangen.

Bovendien zit er verschil tussen de streaming muziekdiensten zelf. Adele's album 21 is beschikbaar voor de betalende gebruikers van Rhapsody. Het album is niet beschikbaar op Spotify, zelfs al ben je abonnee.